Sir Ken Robinson – hvad er meningen?

Jeg faldt over et tweet den anden dag – der var et link til en kritisk blog om Sir Ken Robinson og hans tanker om uddannelse og kreativitet. Bloggen finder du her. Jeg videresendte linket på Twitter og fik straks respons for folk, bl.a. @oveucsj, @edidaktik, @mariannethomps1 og @danishbuddha som synes det kunne være spændende endelig at få diskussionen om Sir Ken Robinson. Jeg er en stor tilhænger at ham og hans tanker om uddannelse og kreativitet og føler mig derfor kaldet til at starte denne debat om hans synspunkter og hvor han måske er gået galt i byen. Implikationerne ved denne debat kan være store – jeg tænker debatten må kunne have en stor indflydelse på den måde vi driver skole på i Danmark.

Jeg vil ikke gennemgå hele blogindlægget her, men dog tage fat på et par punkter. Det er de punkter, hvor jeg mener at skribenten har fået Sir Ken Robinson helt galt i halsen og mistolker hans tanker. Det er sikkert ikke alle der læse dette indlæg, der er enige i mine betragtninger – det håber jeg faktisk ikke 🙂 Lad os tage debatten her på siden, på Twitter, Google Drive eller hvor I synes det giver mening.

Here we go:

Talent, skole og indsats

Sir Ken Robinson beskyldes for at mene, at talent er noget som er medfødt og som sådan ikke skal trænes eller nurses. Personen med det givne talent vil helt naturligt blive god og dygtig. Det mener jeg ikke man kan tage ham til indtægt for og i øvrigt giver det ingen mening overhovedet – i min optik. Flere steder i hans tekster og ligeså i hans RSAnimate gør han gældende, at det eksisterende, akademiske uddannelsessystem er strålende for mange og at e har draget stort nytte af dette system.http://www.youtube.com/watch?v=zDZFcDGpL4U

Jeg læser heller ingen steder, at Sir Ken Robinson advokerer for, at man skal slippe let om tingene – altså at de som skal have nurset deres kreative gen, at de skulle have det lettere i skolen eller at de skulle lære mindre.

Der hvor han rammer helt præcist er, hvor han bruger billedet om uddannelse som nøglen til fremtiden. Det er jeg bestemt enig i, men der findes ikke én, fastlagt og forudsebar fremtid som alle kan tappe sig ind i. Nøglen kan drejes begge retninger og der findes mange, mange forskellige døre man kan gå ind af. Ligeledes støder man også på andre døre i løbet af livet.
At forestille sig, at uddannelsessystemet ved at lave én bestemt slags undervisning skal kunne tage vare på alle nøgler og alle døre er utopisk og der tager kritikerne af Sir Ken Robinson fejl.

Det giver heller ikke mening, som mange gør, at lade Sir Ken Robinson spænde for en vogn, der kører rundt med reklamer for “ladhed”, “ligegyldighed”, “jeg hopper over hvor gærdet er lavest” og “jeg er kreativ – derfor skal jeg ikke lave noget”. Jeg læser ham som en stor fortaler for, at man er seriøs med det man foretager sig. Ingen steder finder jeg argumenter, der peger i retning af slendrian eller det der ligner. Argumenter, som de bl.a. fremføres her, om at det er vigtigt at lærer at skrive, regne og læse kan ingen være uenige i. Det er Sir Ken Robinson heller ikke! Der hvor jeg ser den helt store forskel mellem traditionelt tænkende uddannelsesfolk og folk som Sir Ken Robinson er, at skolen skal kunne så meget mere end de tre ting i følge ham. Han er fortaler for, at den også skal kunne endnu mere end hvad man umiddelbart kan bruge disse tre ting til – for ellers taber vi alle dem som ikke har succes med at lære den akademiske tilgang til livet og læringen.

Det er en diskussion som allerede udfolder livligt her i landet – bl.a. i skismaet mellem den højstatus som del almene gymnasium har kontra erhversuddannelserne. Det er efter min mening et sygdomstegn, at det er blevet lavstatus at vælge en erhvervsuddannelse – resultatet bliver, at alt mange lander i stx og får en uddannelse de ikke kan bruge til noget. #fail #creativity #freeyourmind

Udgang

Jeg kunne have skrevet mange sider om dette område – det fanger mig dybt. Jeg kunne have skrevet om det dybt seriøse i at arbejde kreativt på et professionelt plan med udvikling af computerspil, det berigende og vigtige i at kunne arbejde kreativt med sine hænder – håndværket! Det bliver en anden gang.

Lad os sammen starte debatten – den er vigtig!

Hav en god dag 🙂

En tanke om “Sir Ken Robinson – hvad er meningen?

  1. Pingback: Sir Ken Robinson – et indlæg i debatten | Mariannes Blog

Skriv en kommentar