SETT 2013 – hvad skete der egentlig?

2013-04-18 10.58.26Just hjemvendt fra SETT 2013 (Scandinavian Educational Technology Transformation) er det på sin plads at give et lille indblik i, hvad som egentlig foregik deroppe.
Vi var omkring 20-30 danskere afsted og repræsenterede på den måde en meget lille mindretal af de cirka 7000 besøgende som kom gennem dørene 17. og 18. april i Kistä Messen i Stockholm.
Jeg havde glædet mig til at møde mine nordiske kollegaer og samtidig at få et indblik i den svenske måde at holde uddannelseskonferencer på.
Lad mig side det med det samme – det var en pose blandede bolscher 🙂 Arrangørerne havde lukket ALT for mange mennesker ind til konferencen, som billedet her også viser. Det var på anden dagen næsten ikke muligt at gå i udstillingshallen – man følte sig henlagt til at koncert med Justin Bieber 🙂 Havde det så kun haft effekt på selve udstillingen, så kunne jeg have levet med det. Det store antal gæster gjorde dog også, at det ofte ikke var muligt at komme ind til de oplæg man havde udset sig. Det var heller ikke godt!

På den postive side, lykkedes det mig at få et fint indblik i en meget blomstrende uddannelsesrettet it-industri. Det var spændende og lærerigt.

Jacob Bøtter

Jeg havde også mulighed  for at høre Jacob Bøtter, @boetter. Hans energi og skæve vinkel på hele det etablerede parnas var virkelig forfriskende og fyldte mig nyt mod til at kaste mig ud eksperimenterende projekter 🙂 Hans tanker om netværk kan findes her: http://www.nq.dk
Læs mere om hans virksomhed her: http://www.wemind.dk

Lene Tanggard

Havde et oplæg om kreativitet og innovation. Lene var inspirerende og talte sig varm gennem oplægget. Havde fine pointer om innovationens væsen. Hun sagde bl.a., at det er vigtigt at kigge efter de ting som andre ikke kan bruge eller som de har glemt findes. Innovation er bl.a. også at sammensætte gamle og kendte ting på nye måder. Det hele afhænger af, hvilke øjne som ser og hvordan hjernen bag de øjne analyserer det sete. Budskabet var også, at kreativitet og innovation skal læres – og det har Lene også talt om her, på DR2: http://www.dr.dk/DR2/Danskernes+akademi/Kommunikation_Medier/Kreative_laeringsmiljoeer.htm

Børnehaven Nyrup

Til slut var jeg inde og høre Pernille Howard og Eva Meyer fra Børnehaven Nyrup i Helsingør. De fortalte om eksperimenterende, digitale fællesskaber. Et projekt som de kører for øjeblikket sammen med Mejsen, en institution i Aarhus. Hele deres oplæg kan ses her:

Læs gerne mere om SETT her:

Anja Emilie Madsen skriver også på sin blog om SETT2013 – se her www.coolitconsult.dk

It Torvet har skrevet om konferencen her: http://ittorvet.dk/2013/04/sett-set-fra-bloggers-corner/

One thought on “SETT 2013 – hvad skete der egentlig?

  1. Jeg synes at der var for lidt fokus på brugerne ( børnene) og hvad man fik ud af det og for meget på produkterne. Det betyder dog ikke at jeg ikke blev inspireret og kunne tage en masse med hjem. Jeg kunne bare godt have brugt lidt flere praksis erfaringer.
    Det var nogle utrolig spændende mennesker der var med fra Danmark og det kom der gode diskussioner ud af.

Skriv et svar

