Ny Nordisk Skole – del 2

Dristighed og hårdt arbejde

Jeg læste forleden dag indlægget fra Morten Mosgaard her om Ny Nordisk Skole og lovede ham et svar. Det kommer nu.
Vi er nogle undervisere, konsulenter, skolefolk og forskere som passioneret skriver under #skolechat på Twitter. Når det går vildt for sig, bliver der oprettet en blog – hvilket både Morten og jeg har gjort.

Ny Nordisk Skole – ja, tak!

Lad os komme direkte til sagen. Ny Nordisk Skole (NNS) er, efter min mening, det bedste bud i mange år på en retning af 0-18 års området. En retning som i langt højere grad favner det enkelte barn med blik for både kreativitet, fagenes plads og ønsket om skolen som starten på et spændende, lykkeligt og udfordrende liv. De seneste 15 år har der været en alt for ensidig fokus på prøver og teaching to the test. Der er stadig stort fokus på test og fælles mål – min egen erfaring som lærer og konsulent gennem 9 år siger mig, at der i den grad har været brug for at sætte en anden tone i skolen. Ny Nordisk Skole sætter denne tone og det er jeg begejstret for! Tonen lyder af mere hjerte, mere plads til kreativ udfoldelse, mere rækken ud efter det omgivne samfund, mere gøre børnene klar til og ivrige efter livet post skolen.

Det er stadig et mysterium for mig, at nogle lærere mener, at skolen er til for dem og at børnene bare skal til at opføre sig ordentligt og lave de stile og opgave i matematik som de nu bliver givet for. Kom nu! Er der nogen som helst voksne som gider lave opgaver som udelukkende er til deres chef og så ellers bliver arkiveret lodret? Jeg gider i hvert fald ikke. Det må være en af skolens nobleste opgaver at sørge for, at alle elever har lyst og mod til at gå videre i livet efter endt grundskole – det er ikke tilfældet for alle hvis de bliver udsat for den kedelige og frugtesløse ”som-om” undervisning. Hvem giver være nr. 9000 på Nordpolen? Det er da sjovere at være nr. 1 Derfor skal der i langt højere grad satses på nysgerrighed, dristighed og kreativitet i skolen. Det synes jeg NNS sætter retningen for.

Hvad gør vi nu?

Jeg må også vende mig mod Mosgaards blog og give ham ret i nogen af han pointer – der er brug for at bygge videre på det gode vi har, på de gode eksempler og skoler og lærere. De findes overalt – men ikke som del af en retning for skolen. Mere fordi den enkelte lærer/skole har besluttet sig for det. Der mangler fornuftig retning for hele skolen, ja hele 0-18 års området faktisk. Det er oplagt at gøre mere ud af videndeling gennem fx Twitter og som Mosgaard skriver, skal vi helt klart dyrke det dristige, det nørdede, det undersøgende. Jeg kunne tilføje det store, det risikobetonede, det internationale, det spændende og originale. Ved at tage disse skridt ud i det ukendte, kan det udforskes og nyt land kan blive inddæmmet. Når dette foregår sammen med børnene – så føler de, at de lever og at det er værd at gå i skole. De voksne har med denne manøvre taget meningen med skolen til et nyt og relevant niveau.

Mosgaard betvivler NNS evne til at skabe den ændring vi begge er enige om skal komme. Jeg er nu mere positiv – forudsat alle skolens interessenter at villige til at lægge arbejdet i projektet. NNS positive aftryk på verdenshistorien står og falder med skolefolks lyst og mod til at indgå i dette udviklingsarbejde.

Det gode børneliv

KL har i deres udspil ”Det gode børneliv” og projektet ”Den digitale skole” udstukket samme retning som beskrives i NNS – nemlig en højere grad af fokus på barnet og et fokus som er baseret på undersøgelser og forskning. Deri er jeg enig. Udfordringen består i, ikke at kvæle de gode kræfter på ledergangene og på lærerværelserne. Disse kræfter skal derimod forenes og det kan gøres meningsfuldt under NNS – der er nemlig som krav til at være en NNS skole, at 85% af de ansatte i skolen skal bakke op om projektet.

Jeg tror, at der er behov for at alle lærere, ledere, konsulenter, etc. i skolen, kigger sig selv i spejlet og overvejer om vi ikke kan gøre det lidt bedre. Det er rigtigt, at nogle lærere kan udvirke magi i klasseværelset, men det er langt fra alle, der er begavet med denne evne. For resten af os gælder hårdt arbejde og ydmyghed overfor den opgave det er at være med til at opdrage og uddanne et menneske. Kun ved at forpligte os 100% til dette tillidshverv, kan vi udvikle livsduelige børn, sikre at alle tages alvorligt og gøre det udbytterigt, i bredeste forstand, at gå i skole eller dagtilbud.

Jeg håber det bedste for initiativet Ny Nordisk Skole. Det er godt tænkt og med den fælles erfaring og kreativitet fra dygtige skolefolk, kan det udmønte sig i mange endnu bedre skoler. Det er så let at være negativ på nye tiltags vegne – det svære er at spille udfordrende og ansvarsfuldt med på banen. Mosgaard og jeg forsøger det sidste – det håber jeg også I vil.

One thought on “Ny Nordisk Skole – del 2

  1. Man kan jo vælge at se positivt eller skeptisk på alle der vover at komme med nye forslag til dagsordner. Jeg synes personligt der er en række gode ting i Ny Nordisk som ikke er set før. Først og fremmest at der er et rigtig stort fokus på bottom up metoden – at lade lærere, pædagoger, skoleleder mv. selv være med til at bære og drive udviklingen fremad. Det er i sig selv ret nyt ift. de ting der normalt lanceres fra central hold. Så der er maser af muligheder for dem der der har formatet til at gribe bolden og har ideer til hvordan vi kan skubbe skolen fremad. Dernæst synes jeg også at der er en pointe i at man begynder at italesætte folkeskolen som ambitiøs. Som i at man skal gøre det bedre – ikke som i at vi burde have været verdens bedste. Kan man få folk rundt omkring til at tænke bare en smule mere på at være ambitiøse i deres hverdag, så er det et rigtig stort skridt!
    /David

Skriv et svar

