Stjerneskud – skriv og stav i 1.-3. klasse – en anmeldelse

Det helt nye dansksystem til indskolingen, “Stjerneskud – Skriv og stav i 1.-3. klasse“, er forfattet af Grete Wiemann Borregaard og udgivet af Dansklærerforeningens Forlag.
Jeg har haft lejlighed til at kigge på materialet og vil give det nogle ord med på vejen.
På billedet ved siden af, ses de tre bøger og lærervejledningen. Altsammen føles gedigent og i ordenlig kvalitet. Lad os starte med at kigge på lærervejledningen. Den er på 140 sider med yderligere 27 sider kopiark. Vejledningen er delt op i 3 del

1. Teoretisk indføring i skriveudvikling, 25 sider
  2. Afsnit om fokusområder som læremidlet finder væsentligt for elevens skriftsproglige udvikling, 93 sider
  3. Kopiark, 27 sider

Indføringen giver læreren en mulighed for at stifte, eller fornye sit, bekendtskab med teorien omkring børns erobring af skriftsproget. Over 25 sider for læreren et kort, men præcist view over hvordan børn bedst bliver trygge brugere af skriftsproget. Der er bl.a. fokus på sammenhængen mellem læsning og skrivning og børneskrivning. Der er også udmærkede henvisninger på side 133-139 til yderligere læsning om børns skriftsprogsudvikling og lign. emner

I det andet afsnit af vejledningen, har forfatteren valg at sætte fokus på de områder af skrive- og staveundervisningen som afspejles i læremidlet. Der er her mulighed for at hente yderligere teoretisk balast for de øvelser og den undervisning som læreren vælger at udføre i klassen. Der er i tillæg hertil, opgaver som kan supplere de som findes i elevens arbejdsbog. Fx tager dette afsnit fat på alfabetet, store og små bogstaver, vokaler, konsonanter, ordforråd, særninger, genrer,  fortællegrammatik og elevrespons.

Efter min mening, er det en sober og solid vejledning, der kan tage elever det første stykke af vejen ind i skriftsprogets kringlede univers. Det er grundigt og med gode teoretiske overvejelser bag. Ligeledes er det fokuseret på den redskabsmæssige tilgang til skriftsproget. Og det er vigtigt for eleven i starten.

Elevens arbejdsbog holder samme kvalitet som vejledningen og tager på grundig vis fat på de mange regler og konventioner, skrevne som uskrevne, i det danske skriftsprog. Jeg synes det til tider bliver lige lidt for langhåret for en 1. klasses elev, når der fx står “Fortungekonsonanter” som overskrift på et kapitel. Dette lille eksempel leder mig hen til min eneste anke ved dette læremiddel, nemlig at det måske bliver lidt for kedeligt, teknisk og styret.

Jeg kunne godt blive lidt usikker på, om materialet er kreativt udfordrende nok til de dygtige elever og når vi specifikt kigger på 3. klasse materialet synes jeg der mangler en fri, kreativ vinkel. Eleven bliver meget styret i sin udfoldelse. Derfor tænker jeg materialet som en naturlig del af den første udervisning i skriftsproget, men tror der er behov for at lade eleverne i 3. klasse udfolde sig lidt mere end der er lagt op til i læremidlet. Det er selvfølgelig op til den enkelte lærer, men jeg tror det er vigtigt at redskaberne som erhverves gennem dette materiale, hurtigt bringes i spil i en skriftlighed som giver mening for eleven.

God fornøjelse!