MERE OM MEDIER – en anmeldelse

Lisa Marie Henderson har begået en efterfølger til “Lær om medier” (3.-4.klasse), den har hun kaldt “Mere om medier” (5.-6.klasse). Den består af en elevbog, lærervejledning med kopisider samt masser af links til gratis programmer, videoer og spil.

Da jeg havde kigget i materialet i 10 minutter, tænkte jeg: “Endnu en af de her materialer som skal fortælle om it og medier, men ikke underviser i og med det.”
Det er forholder sig nemlig sådan, at der er en vedblivende diskussion om, hvorvidt det er relevant at undervise om medier og it. Det er svært at finde en simpel løsning på denne diskussion og egentlig tror jeg heller ikke, at der er så relevant at finde én bestemt måde at gøre det på. Jeg tror det vigtigste er, at eleverne bliver i stand til at kunne håndtere, på en kompetent facon, it og medier i forhold til deres personlige, uddannelsesmæssige og professionelle sfære.
For at kunne det, er det nødvendigt at værktøjerne er på plads og det kan eleverne godt få med “Mere om medier”. Det er helt klart et materiale som kigger dybt i værktøjskassen og i hæfterne med Fælles Mål 🙂 Nedenfor ses hvordan forfatteren har mærket de områder fra Fælles Mål af, som materialet efter hendes mening dækker.


Det er med spørgsmål som “hvad er medier?” og “hvad er internettet?” samt “hvad er en præsentation?”. Disse spørgsmål leder eleverne gennem de forskellige genre indenfor feltet it og medier. Materialet er en fagbog og derfor giver den god mening som ballast til at gå videre med den mere kreative og fagligt funderede udforskning af fagene.
På vej hjem fra min studietur til New York sad jeg ved siden af en tysk professor fra University of Missouri-Kansas City. Han talte flydende dansk og vi fik os en interessant samtale om mange forskellige områder, men specielt ét stak ud i denne sammenhæng. Han oplevede lægestuderende som ikke vidste hvordan man skulle få tallene i et excel-ark til at blive til relevante grafer til brug i deres forskning. Han savnede, at de studerende havde en grundlæggende kompetence i at bruge computeren som redskab! Det er derfor jeg synes det er vigtigt, at eleverne lærer om fundamentet for det værktøjkasse de bruger hver dag og at de special værktøjer som eleverne anvender, fx excel, word, power-point, movie-maker, el. lign. bliver en naturlig del af deres hverdag.

Jeg giver en god anbefaling til “Mere om medier” – den er, ligesom mange af de andre materialer på markedet, faktisk god for både elever og de lærere som ikke er “tech-savvy” 🙂
God fornøjelse med materialet – den rammer godt ned i 5. og 6. klasse!

2 tanker om “MERE OM MEDIER – en anmeldelse

  1. Hvor er danske skoler dog Microsoft fokuseret “excel, word, power-point, movie-maker” 🙂

    Det er efter min mening ikke det enkelte værktøj som er afgørende, men hvad det kan bruges til.
    Tag f.eks. Google Apps for Education, her er et fantastisk værktøj til at samarbejde om projekter i grupper og mellem den enkelte elev og en lærer. Det er i min optik meget vigtigere at eleverne lærer at arbejde og samarbejde på en måde som de også i fremtiden vil blive udsat for når de en gang bliver en del af arbejdsmarkedet. At de så måske ikke kan lave tal i et excel-ark om til en graf er bare en feature og dem kommer der alligevel 50 nye af hvert år så her er det bare med at vælge til og fra efter behov, det har skolen ikke en chance for at dække fyldestgørende.

    Jeg er enig med dig i, at de unge i dag drukner i medier men, at det er i skolen vi har en mulighed for at sætte det i kontekst og undervise i og med disse medier. Lad skolen inddrage de unges hverdag i undervisningen – en hverdag som i høj grad er præget af IT og (sociale)medier.

  2. Hej Thomas
    Danske skoler er meget fokuseret på Office pakken og Windows, fordi det er det de har!
    Jeg er helt enig med dig i, at det er ligegyldigt hvilket værktøj du bruger, bare du ved hvordan det fungerer. Det var sådan set min pointe 🙂
    Min pointe mht til at kunne lave en graf fra baggrundstal er, at mange! elever ikke kender computeren som et arbejdsredskab, men mere som en maskine som man hygger sig med. Det er en stor udfordring som skolerne står med og som, hvis den ikke løses, lader eleverne tilbage med en tro på, at computeren bare klarer ærterne for dem. Intet kunne være mere forkert og helt sikkert skadeligt for den enkelte person og for vores land som helhed.
    Vi har brug for elever/studerende som kan producere ting med computeren som de ikke ville kunne uden. Til det har de brug for en stor kompetencebank, viden og indsigt, samt generelle computerkomptencer, herunder hvordan ord, tal, billeder, samarbejde, præsentationer, osv. optimeres og udvikles med en computer. (ikke et ord om Microsoft :))) )

Skriv en kommentar