New York – en stemningsrapport

Hej
Jeg sidder her på StarBucks, fordi hotellet ikke har internet. Eller dvs. det koster 13 dollars pr. døgn, hvilket i virkeligheden er latterligt 🙂 Derfor har der ikke været så meget skriveri fra min siden. Men nu skal det være: Jeg har haft lejlighed til at besøge en “after school”, hvilket er en blanding ml. fritidshjem/klub og skole. Det er et frivilligt og gratis tilbud, men hvis forældrene ikke melder deres barn til, har det ikke  noget sted at gå hen efter skole. Det er et problem i New York, at mange mennesker arbejder til sent og ikke har deres barn i et af disse tilbud. Børnene er overladt til sig selv og risikere at vandre rundt på gaderne. Det fortalte en Preston, en lærer fra den after school vi besøgte.
På skolen arbejdede de selvfølgelig meget med Global Partners Junior og det som slog mig var, at det som jeg finder vigtigst mht. arbejdet med it og medier er overladt til after schools. Jeg taler om den

  1. Kreative tilgang til it og medier, dvs. at anvende dem i elevernes kreative, produktive processer
  2. Den kritiske tilgang til it og medier. At kunne se igennem de reklamefiltre som både it og medieindustrien sætter op foran vores øjne. Samtidig skal eleverne også kunne vælge it og medier fra og til i forhold til deres uddannelse og senere arbejde, men ikke mindst i forhold til deres liv i al almindelighed.

Efter mødet på skolen skulle vi videre til en udviklingsworkshop med lærere og ledere fra uddannelsessektoren i New York. Der var lærere fra 6 forskellige lande. Lærere fra NY samt skoleledere, ledere fra uddannelsessektoren og ikke mindst, chefen for det hele, the director of education, New York City.
For at sætte det lidt i perspektiv, så bor der altså ca. 8 mio mennesker i de fem dele af New York City! Det var altså en mulighed for, at høre uddannelsesfolk fra 7 forskellige lande diskutere skole go de udfordringer som vi står overfor. Det blev interessant og det er klart at jeg skal skrive lidt om det her 🙂
Grunden til det er, at jeg ikke fik mulighed for at gøre mit indlæg færdigt og derfor sidder jeg nu på gulvet i JFK airport og skriver det sidste ind her. Jeg skal snarest komme med meget mere om turen til NY 🙂

Skriv et svar

