DANSK.GYLDENDAL.DK – en anmeldelse

Det er ved at være lang tid siden, jeg har skrevet på min blog. Lige nu sidder jeg og forbereder mig på at skulle tale med en masse dansklærere inden sommerferien omkring valg af materialer til næste år. Derfor er jeg gået i gang med at anmelde nogle af de materialer som er kommet fra forlagene. Det være sig digitale eller analoge. Denne gang har jeg brugt nogle timer sammen med dansk.gyldendal.dk.  Foreløbigt kommer dette site kun til overbygningen, men dette skulle der meget gerne rodes bod på inden 1 års tid.


Gyldendal skriver i deres salgmateriale, at digitale læremidler skal være mere end bøger med strøm på! Det er jeg helt enig i – spørgsmålet er så bare, om de selv har præsteret noget som kan lever op til dette meget høje ideal 🙂

Jeg har som sagt brugt nogle timer på sitet og min helt overordnede vurdering er, at det er et sobert forsøg på at producere undervisningsmateriale som har alt de nye indenfor film, musikvideoer, reklamer og tekster med. Derudover er der også kanontekster i uddrag, læsetræning, skrivetræning, analyseredskaber og meget mere. Siden ser sådan her ud:

Under hver af overskrifterne, fx “forløb” gemmer der sig allerede didaktiserede forløb om specifikke emner. Det er meget nemt at gå til og omfangsrigt nok til, at jeg ikke føler der mangler noget.
Under “til læreren” findes bl.a “planlæggeren” Her kan læreren planlægge korte eller lange forløb eller for den sags skyld hele år. Når planlægningen, som er meget nem, er klar, kan den eksporteres over i SkoleIntras årsplan editor – fed feature! I “planlæggeren” kan du vælge forløb efter emne eller efter trinmål – det bestemmer du selv. Endnu en fed feature!
Det er selvfølgelig også muligt selv at planlægge forløb udenom de præinstallerede forløb.

Jeg har generelt stor sympati for dette site og ikke mindst for den måde som det er bygget op på. Som lærer er man sikker på at komme godt omkring både de kedelige og de sjove områder indenfor danskfaget. Forløbene som præsenteres falder inden for disse emner: 
Der er, som I kan se, rig mulighed for at komme godt omkring de fleste områder og udover det, så er der også de deciderede træningsmodul. Her kan der trænes  retstavning, grammatik og tegnsætning.
Gyldendal har samlet en masse lærere eller folk med forstand på læremiddelproduktion omkring sig og jeg synes det viser sig at give mening. Både lærere og elever vil komme styrket ud af arbejdet med dette materiale. Det er spændende, holder sig til fælles mål og har mulighed for hele tiden at holde sig opdateret.

En af de ting som jeg synes er fedt, er deres brug af helt nye og modene reklamer, fx TDC’s reklame med L.O.C. Den kampagne kører altså stadig!!! Samme aktualitet rammer de med modulet om reality tv – her er der nye klip med “Singleliv” og “Fristet”. Fedt, at man tager fat på det allermest hotte og relevante for eleverne.

Her vil tiden så vise, om Gyldendal bliver ved med at skifte indhold og undervisning hertil? Det skal de altså gøre ellers taber dette site meget af sin legitimitet. Sidebaren til højre på sitet er fyldt resurser til de aktuelle emne og her er der også mulighed for at fylde op med nye og relevante punkter.
Afslutningsvis vil jeg notere mig, at det stadig er meget vanskeligt at lave materiale til Folkeskolen som på en og samme tid underviser i og med medier. Gyldendal har ambitionen om at gøre det, men jeg synes ikke de kommer helt i mål. Dertil er sitet stadig for meget bog med strøm. Jeg ser dog tendenser, der peger i den rigtige retning. Tilbage står så bare mine egne overvejelser over digitale lærermidler og deres risiko for at lukke sig om sig selv. Der er så meget fedt ude på nettet i forhold til præsentation, billedbehandling, skriftlighed, samarbejde, videoredigering, inspiration, osv. Husk det! når I vælger at bruge de kr. 800,- pr klasse til dansk.gyldendal.dk – der er forøvrigt 30 dages gratis prøvelogin.

Skriv et svar

