vores.net – en anmeldelse

Jeg er en lille smule bekymret for folkeskolen på mange områder. Det har jeg skrevet om  på min blog og vi skal ikke komme voldsomt meget mere ind på det i dette indlæg – og dog! En af de store udfordringer folkeskolen står overfor, er den manglende, kritiske og kreative tilgang til it og medier. Det som bliver omtalt i faghæfte 48 og som kunne være en forløsende faktor i forhold til mange, primært drenges, pauvre udbytte af deres skolegang. Henrik Poulsen har med sit materiale “vores.net” gjort et forsøg på at tage faghæfte 48 alvorligt og samtidig møde eleverne og lærerne der hvor de står. De står som bekendt meget sjældent det samme sted og derfor er det også en stor opgave forfatteren har taget på sig. I min optik kommer Poulsen virkelig godt omkring mange de relevante forhold omkring internettet og dets muligheder/faldgrupper. Han formår at være meget konkret og tage udgangspunkt i tekster og kendte sites som fx YouTube og Google. Han tager eleven og læreren med gennem en kort, men instruktiv gennemgang af selve internettets væsen OG ikke mindst begrebet Web 2.0 eller brugerdrevne medier.

Han vælger at præsentere det nye grundvilkår i samfundet med it og medier i afgørende roller som Google-galaksen. I denne galakse er det i medierne, kulturen skabes. Modsat denne, er Gutenberg-galaksen – her er it og medier en del samfundets kultur.
Denne sondring giver god mening og viser at Henrik Poulsen forsøger at perspektivere talen om internettet og det gør han godt!

De lærere som føler sig dårligt klædt på til at undervise i it og medier, har her en chance for at komme ind i kampen. Lærerne kan med fordel læse materialet og prøve opgaverne selv inden de tager dem til eleverne!

Det er nemt at føle sig godt klædt på, efter at have brugt “vores.net” i klassen og faghæfte 48 kommer også godt i spil for første gang. Hermed en anbefaling!

Reklamer

2 thoughts on “vores.net – en anmeldelse

  1. Tak for anmeldelsen,
    Jeg anmelder om kort tid selv bogen – og lærervejledningen, men har ikke læst den endnu.
    Jeg er faldet over en formulering i din anmeldelse: “De lærere som føler sig dårligt klædt på til at undervise i it og medier, har her en chance for at komme ind i kampen.” Skal det forstås derhen, at det er en bod, der ligger op til at undervis I medier snarere end MED medier? Hvis det er tilfældet, vil det være bekymrende, da medierne i så fald bliver objekter for studier i stedet for værktøjer – man kigger på i stedet for at bruge. Det er ok at studere litteratur og film uden selv at blive egentlig udøvende (selvom det også skal afprøves), men det er ikke i orden at studere web 2.0 – det er lige som at studere skrivning, sprog, udregning osv. med nogle få illustrative afprøvninger. Det holder ikke.
    Ser frem til selv at få læst bogen.

    • Hej Ove
      Tak for dine kommentar, det er klart at det ikke kun er et materiale der underviser i medier, men også med medier. Dvs. i min optik er det vigtigt både at have undervisning i og med medier. Ligesom det er vigtigt både at lære at læse og læse for indhold. Jeg har ikke anmeldt lærervejledningen seperat, men jeg synes det er et godt materiale hele vejen rundt. Og det kunne sagtens være en god start på et seriøst forløb om it og medier. Glæde mig til at læse din anmeldelse 🙂

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s