iPads? Hvad er der lige med dem? Og hvor er Microsoft henne?

Jeg føler mig kaldet til at skrive dette blogindlæg 🙂 Nu må det simpelthen stoppe! Det er næsten umuligt at finde et eneste positivt blogindlæg, en positiv artikel eller et indslag i tv som omtaler Microsoft som en god partner i læringssammenhæng. Modsat er det fuldstændigt umuligt at finde en eneste negativ kommentar eller analyse  som involverer iPads??? Hvad sker der lige for det?

Det er efter min mening helt uden af proportioner og slet ikke rodfæstet i virkeligheden. Jeg er slet ikke Microsoft fanatiker eller Apple hader, men den offentlige debat omkring læringspotentialerne hos hhv. iPad og pc’en med Office pakken i centrum, er ikke sagligt funderet. Ja, der er mange fede features ved iPads og tablets og ja, det er helt generelt coole produkter! MEEEEEEEN, altså! Jeg ville aldrig kunne klare mig uden min pc med alt det den nu kan. Det er det perfekte redskab til seriøst arbejde med video, længere tekster, opgaver, kalenderfunktioner, osv. Jeg må på det kraftigste advare imod, at alle løber efter Apple og råber “YES, vi har set lyset” i læringsmæssig regi.

Vi er tvunget til at se på hvilke muligheder den gamle pc har at tilbyde i læringskontekst og det bliver slet ikke gjort nu. Barnet bliver smidt ud med badevandet, disse måneder og år.

Jeg ser for mig at kombination af de to produkter, fx som denne Slate fra Samsung. Den kommer lige nu kun med Windows 7/Intel Core i5, men kunne man ikke tænke sig en kombi der måske bygger på tablets styrker, fx med Android som styresystem på den ene hjemmeskærm og så Windows 8 på den anden hjemmeskærm? Så det er muligt bare at rulle mellem de to systemer?

I min bog ville det være den optimale løsning. Du får det taktile og spændende (tablet) slået sammen med det seriøse og sjove (PC). Du har nu en maskine som kan alt det du overhovedet har forestillet dig, du skal kunne med dit IT/MEDIE device :). Hvad siger I til det?

4 thoughts on “iPads? Hvad er der lige med dem? Og hvor er Microsoft henne?

  1. Jow jow – er da fuldstændig enig – jeg kan heller ikke undvære min PC. Det er devices der supplerer hinanden, en Ipad kan ikke erstatte en PC og vice versa. Jeg tænker ikke at en sammensmeltning af de to, men optimal udnyttelse af det enkelte produkt kan – gennem integration! Men skal man lære/opdage mulighederne i tablets, bliver vi nok nødt til for en periode at give slip, lege og eksperimentere for at finde styrker og begrænsninger. Men som du har skrevet i et tidligere indlæg: tænk didaktik, læring og indhold, før man forblændes og køber udstyr man ikke ved hvad man vil bruge til at understøtte/fremme.

  2. Hej

    Det er fine overvejelser, men virkeligheden er en lidt anden på skolerne. Pga lange logintider, strømforsyninger der er væk, batterier der ikke virker til laptops og låste maskiner…at hente laptops langvejs fra på skolen eller ikke at kunne få plads i IT lokalet, det er hverdagen. Hvad er alternativet? At give eleverne en ekstra skoletaske i form af en tablet er noget af svaret. Man er ikke forblændet af teknologien, men ser det som et ekstra værktøj, der så på sigt frigør de andre ressourcer til brug i undervisningen. Det er korrekt at det skal være hver ting til sin tid og mange skoler har da også investeret i Macs til IT lokalet for at få begge verdener, jeg tror ikke man skal skelne mellem den ene platform i forhold til den anden, men se på hvad der laver knudepunkter i hverdagen på skolerne. Det er restriktioner, dårligt netværk, for få pc’ere eller laptops til eleverne, nedetider og alt det samlet koster altså bare undervisningstid! Det gør en tablet bare ikke, der er givet undervisningstid tilbage til folkeskolen på denne måde. Meget kontroversielt, men desværre sandheden.
    Jeg skal til seminar på tirsdag om Microsofts tablets og cloud services til uddannelsessektoren, jeg ser frem til at høre deres tanker der forhåbentlig gør det lidt nemmere og mere tidsbesparende at bruge deres produkter.

    • Hej Rikke
      Jeg er glad for din kommentar og det giver mig også en mulighed for at præcisere 🙂 Jeg er ikke imod iPads eller Apple som sådan – jeg har nogle reservationer vedr. deres brugerflade som efter min mening er for styret og i nogle tilfælde for nem. Dvs. elever og lærere får den opfattelse, at arbejdet med at finde den rigtige form til fremlæggelsen eller præsentationen er nemt. Det lader det til med Ipad fx. Det er jo desværre ikke tilfældet i virkeligheden – der kræver overvejelser og tanker for at gøre præsentationen eller filmen til et godt stykke arbejde. Jeg kan være nervøs for, at det hypoe der er omkring primært iPad lige for tiden leder til den samme fejltagelse, som er sket med IWB fx. De er klistret op alle steder og gør ingen læringsmæssig forskel for den enkelte elev overhovedet.
      Nok om det 🙂 Det anden emne du rejser er problematikken omkring den katastrofale it-politik/service der er i de fleste kommuner (læs: alle). Vi kan være enige om, at det bare slet ikke holder og det skal hurtigst muligt ændres til det bedre – fx gennem BYOD (bring your own device). Jeg tror bare ikke på, at iPads/tablets er vejen frem – der er for mange mangler i konceptet. Derfor er jeg mere tilhænger af en Slate og jeg glæder mig meget til at høre hvordan du oplever det i morgen hos Microsoft – overvejer selv at tage til det i Hellerup den 29.5. 🙂
      God uge!
      /Morten

Skriv et svar

