Tænker kommuner egentlig over, hvorfor IT købes???

Det var en god oplevelse at være i Bruxelles og arbejde koncentreret med kollegaer fra hele Europa og Australien. Mest spændende var det faktisk at se, hvordan Microsoft har tænkt sig at tage kampen op med det nærmest religiøse overtag som Apple har. Den helt korte løsning bliver, at satse på at være fagligt relevante og fokusere på, hvad der faktisk generere læring med IT. Det er jo en helt glemt sandhed i dag, at meget IT udstyr er totalt fejlkøbt og ikke er tænkt ind i nogen som helst didaktisk eller læringsmæssig sammenhæng.

Der er sjældent nogen der gider tage den besværlige, men meget vigtige diskussion vedr. relevansen af det indkøbte materiel – for at være helt ærlig, så er det med garanti heller ikke særligt almindeligt at overveje hvorfor kommunen eller skolen anskaffer sig IT.

Alle kommuner eller skoler skulle som minimum tvinges til at svare på følgende:

Hvordan skal IT i undervisningen forbedre og udvikle læringen hos vores elever og lærere?

Nogle af de kompetencer som bliver efterspurgt i det 21. århundrede, og som IT kan være med til at udvikle, er fx:

  • Problemløsning og innovation
  • Global bevidsthed
  • Dygtig kommunikator
  • Selvregulering og vurdering af egne evner
  • Evnen til at samarbejde konstruktivt og effektivt
  • Brugen af IT som en del af hverdagen – både socialt og læringsmæssigt

Der er ikke mange kommuner, som har forsøgt at skubbe disse pejlemærker foran sig og dermed skabe en rimelig og acceptabel begrundelse for, hvorfor der igen skal bruges penge på IT.

Det må jo faktisk være sådan, som Prof. Seymour Papert (MIT) sagde i 1998: “...find ways in which children can use technolgy as a constructive medium to do things the could not do before; to do things at a level of complexity that was not previously accesible to children.”

Hvis en skole eller kommune overvejer disse tanker lidt, vil det sikkert gå op for dem, at her er et stort og vigtigt stykke forventningsafstemning som skal foretages. Det kræver alle interessenter på uddannelsesområdets fulde opmærksomhed og opbakning at ændre måden at undervise på. Det er ikke nok at beslutte det gennem ekspertråd eller udvalg på Borgen eller lokalt i kommunen. Det er en enormt spændende proces som også kræver tillid til og fra de forskellige parter i uddannelsessektoren.

Jeg er meget spændt på, om den proces som Antorini har sat i gang med Ny Nordisk Skole løfter denne udfordring – jeg er desværre nok skeptisk. Der er for langt fra Borgen til den enkelte skole og det arbejde som skal til for at forny skolen som jeg har beskrevet, finder ikke sted ved at Antorini siger det skal finde sted. Det finder kun sted, hvis de enkelte lærere kan se fordelen, glæden og ikke mindst den professionelle udfordring i det.

God dag 🙂

Advertisements

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s