Den perfekte skole?

Jeg sidder her i mit køkken og har de sidste dage tænkt rigtigt meget over begrebet “Den Perfekte Skole”. Måske kommer denne refleksion over mig, fordi jeg står midt i en jobskifte. Jeg skifter lærergerningen ud med et liv som konsulent for dansk, it og medier i Helsingør Kommune.
Uanset hvad, så har jeg tænkt meget over, hvordan vi egentlig laver en skole som er perfekt for alle! Kan det overhovedet lade sig gøre og i givet fald – hvordan? Jeg skrev ud på Twitter i onsdags, forsøgte at få noget respons til mine overvejelser og som forventet kom Ken Robinson og Seth Godin på banen og det var jo helt som forventet 🙂 Derudover var der forslag om mere fokus på det entreprenante, det projektorienterede og det kreative. Jeg kunne ikke være mere enig! MEN, ALTSÅ…
Hvorfor har vi så ikke denne skole? Det er det spørgsmål som pusler i mit hoved og som simpelthen ikke kan slippe min bevidsthed igen. Jeg har lige læst “Jeg er Zlatan” og det er på mange måder en fantastisk bog og samtidig en bog som slår hovedet på sømmet vedr. min bekymring for den danske/nordiske uddannelsessektor – specielt uddannelsen til og med gymnasiet. Zlatan Ibrahimovic er en verdensstjerne, har vundet det italienske mesterskab samtlige 6 år han har spillet i landet – for 3 forskellige klubber!!! OG, nu kommer det…. han har kun mødt modstand i skolen, i de svenske klubber og blandt andre “rigtige” svenskere. Han kæmpede sig vej gennem den massive modstand og det lykkedes ham – det er i sig selv helt ubegribeligt! Da han kom til Italien og Juventus fik han en træner som kunne se hans talent gennem ,eller måske netop på grund, hans voldsomme determination og temperament af.
Elever i den danske folkeskole som er som Zlatan eller bare en lillebitte smule som ham – altså forskellig fra leverpostejs Danmark, har det rigtigt svært!
Jeg synes, at vi skal retænke vores skoler og vi skulle starte med at lave en forsøgskole som i langt højere grad var åben for de ideer som fx Ken Robinson advokerer for – det ville være en skole for Zlatan og vi har brug for skoler som kan udvikle, og ikke udelukke, de unikke talenter hos den danske ungdom!

Jeg mener skolen skal have deles op i to dele:

1. del som tager sig af de rent redskabsmæssige fag, her taler jeg om dansk, naturfag og matematik. Denne del skal fylde ca 1/3 del af skemaet.
2. del skal være den som har fokus på det entrepernante, det kreative, det virkelighedsøgende, det sjove, det livsudviklende, sporten, musikken, kunsten, rollespillet, computerspillet, osv.

Jeg gad godt starte sådan en skole! Er der nogen som synes det giver mening – så lad mig endelig høre 🙂

God weekend!

7 thoughts on “Den perfekte skole?

  1. Hej Morten,
    Det syntes jeg i høj grad giver god mening, samtidig syntes jeg også at der er mange skoler som sigter i den retning. Kun cirkulærer og krav fra undervisningsministeriet sørger for at de “redskabsmæssige fag” ihvertfald syner af mere end 1/3.
    Der er dog mange friskoler og efterskoler som, efter min mening, formår at få det legende, det kreative, og det projektbaserede koblet med undervisningen. Jeg har selv stiftet bekendtskab med det på Friskolen i Viborg, Gudenådalens Friskole, Eriksminde Efterskole og Faaborgegnens Efterskole.
    Det er nok hovedsagligt Efterskolerne der trækker i retning af at benytte det entreprenante. Det er et indsatsområde; jeg syntes bestemt at det er gavnligt for elever i 7-9 klasse at have samarbejdspartnere der IKKE er deres forældre, deres klassekammerater eller deres lærere – men i stedet virksomheder og andre institutioner.

    Der er mange spændende tiltag i støbeskeen pt. Se f.eks. “Den frie skole” i Svendborg eller tag kontakt til Michael Thagaard, forstander på Faaborgegnens Efterskole – de har lige indledt samarbejde med et børnehjem i Nepal.

    Held og Lykke!

  2. Hej Morten
    Jeg vil selv rigtig gerne bringe det entreprenante mere i spil i skolens hverdag.
    Buskelundskolen, som jeg arbejder på er ikke perfekt – jeg har nok svært ved at tro på at den perfekte skole kan skabes – på en eller anden måde vil vi altid være et skridt bagud med, hvad eleverne har brug for. Men i vores slogan “fremtidens skole for nutidens børn” ligger en forpligtigelse til at stræbe mod at skabe netop en sådan. Jeg synes du i den 2-deling har fat i noget væsentligt. Men hvem vi skal lære sammen med mangler. Vi har hos os aflivet holddeling efter eleverne produktionsdato (klassen). Vi har aldersblandede hold – fordelt efter tanken om “ude og hjemme” – du kan læse mere om tankerne bag dette begreb på en hjemmeside, jeg er med til at lave, som hedder “Nyt liv i enhedsskolen” http://nyenhedsskole.wordpress.com/ Hvor vi da også meget gerne vil have dig til at skrive om dine erfaringer og visioner, eller kommenterer på indlæggene.

    • Hej Nanna
      Mange tak dine grundige og fine kommentarer! Jeg har været inde og læse jeres blog og det ser ud til at være en fed ting I har gang i der! Jeg er lige startet som konsulent for dansk, it og medier i Helsingør i dag og jeg glæder mig meget til at samarbejde med lærere i kommunen om at løfte opgaven om autenticitet i skolen. Jeg vil gerne kommentere eller skrive indlæg til bloggen, hvis I da finder dem relevante 🙂
      Hav en god dag!
      /Morten

Skriv et svar

