Mobiler mod mobning – nu på Randersgades Skole

Så er det weekend og jeg sidder og forberede på den kommende uge. Den starter helt forrygende, med en workshop om Mobiler mod Mobning. Det er http://www.lommefilm.dk og Cyberhus, samt Tryg som står bag. Vi har tidligere i klassen, 6.u, haft lommefilm.dk på besøg og med det i mente glæder vi os helt vildt!

Som altid giver vinklen med de nye medier en lejlighed til at komme tættere på den enkelte elev og ikke mindst lade eleven komme tættere på indholdet i undervisningen – denne gang trivsel og mangel på samme!

Når jeg følger debatten på fx folkeskolen.dk, #skolechat, eller andre relevante steder, så er der en tendens til, at man enten er for eller imod it og medier. Meget sjældent udfoldes det helt åbenlyse forhold, at det ikke giver mening at tage diskusionen på dette grundlag. It og medier ER et livsvilkår for alle der lever i 2012. Og specielt er det et vilkår for vores elever allerede fra de små klasser i mellemtrinnet.

Det helt vigtige at forholde sig til i denne sammenhæng er ikke enten/eller, men hvordan! Hvordan der skabes et grundlag for faglig læring MED it og medier. Gennem undervisning med it og medier kan mange elevers manglende forståelse for meningen med skolen forbedres. Mange drenge synes det er sindsygt kedeligt at gå i Folkeskolen og jeg bebrejder dem ikke. Tænk at skulle møde op og kæmpe i 10 år på en slagmark som er komplet defeneret af kvindelige værdier. Det er på tide, at vi tænler skolen som et sted for glæde, læring og ikke mindst – forberedelse til den enkelte elevs fremtid. Med tryk på enkelte og fremtid!

Det er helt afgørende, at den enkelte lærer ikke opgiver sin rolle som underviser – med reference til at det klarer nettet og http://www.filmstriben.dk. Intet kunne være mere forkert! Det er lærerens opgave, at sætte rammen for læringen som skal finde sted i klassen og hos den enkelte elev. Så hvor man tidliger fx ville sætte et emnearbejde op i mellemtrinnet eller overbygningen, er dette ikke mere tilstrækkeligt. Eleverne kan på et øjeblik flække en PowerPoint eller lign. sammen med info fra nettet. Det som nu er opgaven for læreren, det er at lade eleverne finde oplysningerne OG derefter sætte dem ind i en bestemt eller selvvalgt kontekst. Elevens viden skal i spil med noget rigtigt og vedkommende – så bliver det gså relevant for eleven at gøre et stykke arbejde – plus… Nu vil eleven faktisk også have lært noget som har chance for at blive hængende 🙂

It og medier er ikke et quickfix, men det kan helt sikkert, sammen med fx drama, sløjd og musik, være med til at højne skolens berrettigelse og relevans blandt mange, skoletrætte elever. Og relevansen skal ses i forhold til, om den enkelte elev for mulighed for at kunne skinne og udvikle sig som vedkomne skal og ikke som folekskoleloven mener er rigtigt.

Hav en god uge 🙂

 

Reklamer

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s